Відкриті уроки

Урок української мови 4 клас, 2021 р.


Тема уроку. Часи дієслова. Змінювання дієслів за часами і числами


Ключові компетентності ( загальнопізнавальні цілі) :

  • Поглибити знання учнів про часові форми дієслова;

  • Вчити змінювати дієслова за часами і числами; 

  • Розвивати зв’язне мовлення;

  • Збагачувати словниковий запас учнів;

  • Виховувати шанобливе ставлення до відомого українського поета Т. Г. Шевченка;

Предметні компетентності ( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати) :

 Початковий рівень:

  • Розрізняє дієслова різних часових форм.

Середній рівень:

  • наводить приклади часових форм дієслів;

  • визначає час дієслова в реченні, тексті;

  • добирає до даного дієслова форми дієслів.

Достатній  рівень:

  • змінює дієслова за часами;

  • групує дієслова за часами.

Високий рівень:

  • складає зв’язне висловлення за ілюстрацією з використанням дієслів;

  • бере участь в обговоренні письмових робіт.

Обладнання : кольорові олівці, презентація, хмара слів,  слова для фізкультхвилинки, картки «З`єднай прислів’я», картки із завданнями про місця де подорожував Т. Шевченко, мобільні телефони, qr коди, матеріал для самооцінювання.


ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

І знову дзвоник кличе в клас, 

Знання нові чекають нас. 

Ми дуже любим рідну мову, 

Її мелодію чудову, 

Тож починаємо урок, 

Нехай знання ідуть нам впрок. 

II. Перевірка домашнього завдання

  • Вдома ви виконували вправу 306 з підручника. Складали текст-інструкцію «Бережіть книгу». Зачитайте інструкцію

  • Дієслова в якій формі використовували? Що таке неозначена форма дієслова? Для чого потрібна людині інструкція? Я ось в тенетах інтернету наткнулась на цікаву інструкцію! Що не так?


БЕРЕЖИ КНИГУ – ЦЕ ТВІЙ ДРУГ! 

  • Беріть книгу брудними руками.

  • Перегинайте книжки, від цього не  випадають сторінки.

  • Кладіть у книгу олівці та інших предмети. 

  • Загинайте сторінки, не користуйтеся закладками.

  • Читайте книги під час їжі.

  • Щоб книга чи підручник служили довше,  не обгортайте їх.

  •  Робіть в книжках помітки ручками або олівцями.

  • Виправте помилки

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 

  •  Пишучи інструкцію ви певно згадували свої домашні книги?

  •  На столі у мене стоїть книга, яку знає і поважає кожен українець. Ви теж з нею знайомі. Це «Кобзар» Тараса Григоровича Шевченка. Він не випадково в нас сьогодні в гостях? Оскільки сьогодні 9 березня! А всі ми знаємо що це за день? Тож сьогодні на уроці ми часто згадуватимемо цю людину і життєвий шлях.

Щоб успіх мати, треба добре працювати

― Що ви очікуєте від уроку?

― Ми будемо оцінювати себе протягом уроку самостійно?

― Кожне пройдене завдання будемо позначати кружечком відповідного кольору:



  • мені потрібно краще працювати;


  • я молодець, а все ж таки працював не на повну силу;


  • я супер, наступного разу буду ще краще







ІV. Актуалізація опорних знань

1. Каліграфічна хвилинка

Шш ев еч нко Шевченко «Кобзар» Кобзар

Зверніть увагу на написання букв і поєднання букв. Напишіть у зошит за зразком.

- Складіть речення , визначте граматичну основу.

2. Робота з хмарою слів

- Прочитайте слова у «хмарі» слів. Зайдіть і випишіть дієслова. 

- Чи не згадали ви певних життєвих моментів з життя нашого іменинника? (аналізують життєвий шлях Т. Г. Шевченка)

ВИСНОВОК

3. Гра «Так чи ні»  

  • Дієслово  означає  дію  предмета. 

  • Дієслово  відповідає  на  запитання  хто?  що? 

  • Дієслово  змінюється  за числами, часами

  • Дієслово  в  реченні  не  є  головним  членом  речення.

  • Неозначена форма дієслова відповідає на питання що робити?

  •  Завершена дія дієслова відповідає на питання що робити?

ВИСНОВОК: Дієслова …

V.  Повідомлення теми і мети уроку

- На уроці сьогодні ми будемо говорити і про дієслово. Добавимо схему-опору часами дієслова. А також спостерігатимемо за зміною дієслів за часами і числами. 

VІ. Первинне сприйняття та усвідомлення матеріалу

1. Перегляд відео про часи дієслів

2. Доповнення схеми-опори про дієслова

3. Розподільний диктант дієслів за часами


- Читаємо дієслова, ставимо (усно) запитання, визначаємо час і записуємо у відповідний стовпчик. Розділіть зошит на три колонки і кожну назвіть за зразком на світлині.

Мин. ч. тепер.ч. майб. ч.

народився вивчаю пам’ятатимемо

кріпачив шануємо     читатиму

малював

вчився

подорожував

  • Чи можемо ми об’єднати ці дієслова за темою Шевченко? Чому?

  • Чи є слова вжиті у множині? Підкресліть їх. 

  • Визначте число дієслів першого стовпчику. Чи можемо ми змінити форму дієслова минулого часу з однини на множину? 

  • Отже , висновок, дієслова змінюються за часами і числами



Фізкультхвилинка

Виконуємо ТІЛЬКИ дії дієслів теперішнього часу. Майбутнього та минулого  - не виконуємо!

( вчитель показує дієслова на картках, а діти виконують вправи)

 Бігатиме , присідають, встають, лягав, повзатиме, піднімають, опускають, танцював, посміхається, нахиляє, піднімає, опускає, повертатиметься…

  • Всі слова теперішнього часу я прикріпила до дошки. Чим вони відрізняються?(числом)

  • Які бувають числа? Змініть усно дієслова за числами

Висновок: Дієслова змінюються за числами 


VІІ.  Закріплення та осмислення знань


1.Робота в парах. Картки з прислів’ями Шевченка 

З’єднайте прислів’я про Шевченка . Підкресліть дієслова визначте  час і число . 






2. Робота в групах


- На дошці карта України. Тарас Шевченко мав багато друзів і подорожував відвідуючи їх. Давайте й ми спробуємо побувати в тих місцях де бував Тарас Григорович.

За допомогою телефону проскануйте qr код. і отримаєте посилання. Зайдіть на нього. Прочитайте текст. Випишіть дієслова визначте число і час використаних дієслів у тексті.

( вчитель ділить на групи. Кожна група отримує qr код і зчитує його)

Висновок: 

- Але на цьому наша подорож не  завершується, адже не відвідані точки на карті ще залишились. Обов’язково продовжимо подорож на наступному уроці.


2. Розвиток зв’язного мовлення. 

  • Складання сенкану Шевченко

Тарас Шевченко
Невмирущий Кобзар.
Закликає,надихає,спонукає.
Вічноживучий в серцях українців .
Гордість України.

  • На основі сенкану усно (колективно) сробуйте створити твір есе на тему «За що шануємо Тараса Шевченка?». Які речення ви б використали?


VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання результатів уроку.

1. Метод «Самооцінювання»

― Які вміння ми удосконалювали на уроці? 

― Як ви оцінюєте роботу всього класу на уроці?

― Оцініть свою роботу протягом уроку замалювавши квіточку «успіху» кольором олівця, якого у вас найбільше на полі зошита. Можна використати не один колір. Прикріпіть квіточку до дошки магнітом.


 (У кожного учня на парті є три олівця, червоний, помаранчевий та зелений, учні замалюють власні квітки і утворюють  «галявину успіху» на дошці)


  • мені потрібно краще працювати;


  • я молодець, а все ж таки працював не на повну силу;


  • я супер, наступного разу буду ще краще


2. Домашнє завдання (диференційовано)

- Вправа 331, списати другий абзац вправи 329. Підкреслити дієслова, визначити час і число.

- написати твір есе «За що шануємо Тараса Шевченка?»

Урок української мови 4 клас, 2016 р

Тема: Спостереження за словами, що належать до різних частин мови та службовими словами

Мета:

Ключові компетентності:

·        активізувати пізнавальну діяльність учнів;

·        розвивати творче мислення та мовлення учнів;

·        вдосконалювати вміння працювати над текстом, словом;

·        збагачувати словниковий запас;

Предметні компетентності

Українська мова:

·        відновити і закріпити знання учнів про слова — назви предметів, ознак, дій; 

·        повторити поняття «частини мови», «іменник», «прикметник», «дієслово»;

·        формувати вміння розрізняти частини мови за питаннями, відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні;

·         розвивати вміння аналізувати, систематизувати мовні явища;

·        виховувати інтерес до вивчення мови.

Основи здоров’я:

·       Показати учням необхідність виконання правил дорожнього руху

·       повторити правила поводження на дорозі,

·       формування в учнів здоров’язберігаючих  компетенцій.

Народознавство

·       Розширювати уявлення дітей про рідний край

·       Виховувати патріотичні почуття до Батьківщини, рідного міста

Обладнання: мультимедійна презентація, телевізор, дошка, перфокарти, картки для групової та індивідуальної роботи,  мікрофон 

Тип уроку: інтегрований урок  (українська мова, основи здоров’я, народознавство). 

Методи і форми: асоціативний кущ,  «Гронування», «Мікрофон», парна, індивідуальна та групова форми роботи.

Вид уроку: урок – подорож.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Лише дзвоник задзвенить –

Тиша в клас приходить вмить.

В нас роботи так багато,

То ж працюємо завзято!

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Привітайтесь: «Добрий день!»

-        А тепер, поверніться до гостей, посміхніться, дайте одне одному свою руку і промовте:

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю.

Урок новий, цікавий

Я з радістю почну!

 

Психологічна настанова:

-        А як будемо працювати на уроці – дізнаємося, розташувавши прислів’я в правильному порядку:

2) Хто багато робить, той багато знає

1) Добрий початок – половина роботи

3) Зробив діло – гуляй сміло!

(прислів’я прикріплюються на  дошку як план уроку)

ІІ. Визначення теми і мети уроку.

 

Слово вчителя. Сьогодні на уроці української мови вас чекає багато цікавого, тому що у нас буде урок – подорож по нашому рідному краї та ще на дуже незвичайному виді транспорту.

На уроці:

·       ви маєте бути уважні - ….(ми уважні);

·       ви активні - … (ми активні);

·       ви розумні - …(ми розумні);

·       ви винахідливі - … (ми винахідливі);

·       Я люблю вас - ….

 А зараз нам потрібно відгадати вид транспорту для проведення подорожі.

1 . Загадка                    


  


У місті він по рейках ходить,

Він народ з роботи возить!

 На дорозі не зівай,

 Їде часто тут… (Трамвай).

(Ілюстрація відгадки)

- Ми добре знаємо, що наше  мальовниче містечко давно вже хочуть зробити містом, то можливо з часом і в нас будуть їздити трамваї, і в селищі і на його околицях. А зараз ми помандруємо на незвичайному - Віртуальному Трамваї. Та спочатку ми познайомимось з словниковим словом «трамвай»

2. Каліграфічна хвилинка

 Мандруєм без зупинки,

До каліграфічної хвилинки

-        Запишіть слова каліграфічно, правильно, охайно

Трамвай  назад  щоденно

Тлумачення слова «трамвай» (слайд )

-        Трамва́й  — наземний рейковий вид міського транспорту, переважно вуличний

-        Спробуйте скласти речення з словами каліграфічної хвилинки.

Щоденно віртуальний  трамвай мандрує по місту Рокитне вперед і назад.

-        А щоб отримати квиток на цей трамвай ми повинні показати свої знання з української мови, встановивши зв’язок слів у реченні (усно).

 Які частини мови ми зустріли у реченні?

 На які питання відповідають слова Щоденно, вперед, назад? (Коли? Як?)

Хочу вам розказати про цю ще не вивчену нами частину мови – прислівник.

(за відповідями учнів, вчитель на дошці вивішує слова-опори назви частин мови, запитання і роздає квитки-плани нашої подорожі)

- Яким заголовком можна об’єднати весь «асоціативний кущ»? (частини мови)

У кожного з вас є план нашої подорожі:

1.    Правила дорожнього руху

2.    Віртуальна мандрівка до Києва

3.    Дива Рокитнівщини

4.    Творча вправа

- Коли ми разом будемо мандрувати, а ви уважно слухати і відповідати, то не забудьте на плані свої відповіді відмічати знаком «+». А вкінці ми зможемо підрахувати і оцінити вашу роботу на уроці.

3. Визначення теми і мети уроку

Отже,  сьогодні ми мандруємо не тільки по нашому краї, а як ви бачите завітаємо ще  в столицю нашої України – місто Київ, ну й не забудемо  повторити частини мови, які вивчили в попередніх класах

IV. Застосування мовних знань і вмінь

1. Повторення правил дорожнього руху
- Уявіть собі, що ми з шкільного класу вийшли на вулицю нашого майбутнього міста. Тут зранку і ввечері безперервним потоком рухаються трамваї, тролейбуси, автомобілі. Правильна робота транспорту та безпека руху залежать як від водіїв так і від пішоходів.

Містом швидко мчать машини, 

Мотоцикли і  таксі. 

 І тому обов’язково

 Треба знати нам усім: 

Щоб не сталося біди, 

Руху правила завжди 

 Кожен має пам’ятати 

 І других того навчати.

- На парті у кожного лежать правила, а як ви знаєте правила складаються зі слів. Представте  та прикріпіть своє правило на дошці, знайшовши в ньому слова що називають дію предметів, тобто… (дієслова)

1. На дорозі стоять світлофори

Наче маяки світять у морі!

2. Оком червоним блимну, то знайте:

Йти небезпечно, тож зачекайте!

3. Бачиш - зелене світиться око

Сміливо іди, не буде мороки!

4.А якщо ти опинишся серед дороги,

То безпечний острівець – вчасна допомога!

5. Щоб ходити було гарно,

збудували тротуар нам.

6. І доріжки пішохідні

Для безпеки необхідні!

7. І тролейбус, і автобус

Тільки ззаду ти обходь!

8. Будь уважним. Постривай

Ззаду не обходь трамвай!

2. Фізкультхвилинка «Світлофор»

Учні рухаються, а ведучий віддає команди, показуючи і називаючи кольори світлофору. Якщо вчитель каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.

3.  Вправа «Гронування»

- Чи можемо ми мандрувати нашим мальовничим містечком, яке зветься Рокитне, на трамваї?

Де ми можемо зустріти цей вид транспорту? А чи можемо ми зустріти трамвай у ось цьому місті?

(на світлині діти бачать фото міста Києва)

-        Чи впізнаєте ви будівлі одного з головних міст України? Доберіть прикметники до слова Київ.

-        Чи є серед них прикметники вжиті у переносному значенні? Назвіть їх.

4. Робота в парах над вправою 93, с. 46

-        А чи знаєте ви, про те що місто Київ таке велике, що поділено на 22 мікрорайони.

(Академмістечко, Березняки, Бортничі,Борщагівка, Виноградар, 

Відрадний, Голосіїв, Лісовий, Нивки, Оболонь,Осокорки, Печерськ,

 ПоділПозняки, Пуща-Водиця, Русанівка, Саперна Слобідка, Святошин, Солом’янка, Татарка, Теремки та Троєщина.).

-        Але ми познайомимося з деякими з них мандруючи разом з нашим Віртуальним Трамвайчиком.

Зверніть увагу на вправу 93, на сторінці 46. Читаємо завдання та виконуємо його.

-        Читаючи текст ви звернули увагу на ось такі слова, що я винесла на світлину:

Київ       Поділ          Дніпро      Дарниця

-        Що спільного є між ними?

-        Як називаються такі іменники? Що потрібно не забувати при написанні?

-        Учні 1 ряду випишуть з тексту  5 загальних іменників, учні 2 ряду – 5 прикметників, а 3 ряд – 5 дієслів

 

 

 

 5. Робота з перфокартами в групах

 - Вам потрібно визначити, до якої частини мови належить кожне слово, і поставити позначку у відповідній колонці. Зараз ви прочитаєте цікаві факти про наш край, а слова згрупуєте за частинами мови

(дітям роздаються картки з реченнями у вигляді трамвайчика, вони читають та групують за частинами мови на перфокартках )

Цікаві факти

·       Поблизу Глинного знаходиться найстаріший дуб в Україні. Адже йому нараховують понад 1300 років. Він занесений у Книгу рекордів України.

·       В Україні залишилося кілька десятків унікальних чорних беріз. Це дерево дуже міцне.

·       У наших лісах росте золотоцвіте диво поліської землі - азалія понтійська. На Рокитнівщині цю рослину називають жовтим багном.

·       Багато екзотичних рослин росте у Рокитнівському дендропарку.

·       На території чоловічого монастиря облаштовано живоносне джерело.

VI. Мовленнєво-творча діяльність

-        Сьогодні ми працювали над словами, які були різними частинами мови. Всі вони пов’язуються між собою і утворюють …. (речення). А що утворюють речення зв’язані між собою за змістом…(текст)

-        Давайте складемо невеличкий текст есе, який висвітлить ваші  роздуми про наше рідне Рокитне.

(Зачитування творів есе учнями, аналіз)

 

VII. Підсумок уроку

Оцінювання

(За квитками-планами, в яких діти відмічали свою активність на уроці)

Вправа «Мікрофон»

-        Доберіть іменники, щоб передати свої враження від уроку.

-        Якими прикметниками можна описати наш урок?

-        Які дієслова доповнять картину? 


Урок природознавства 3 клас, 2016 р.

Тема. Чим живляться тварини? Ланцюги живлення.

 

Мета: формувати поняття рослиноїдна тварина, хижа тварина, всеїд­на тварина; розвивати вміння розрізняти тварин за способом живлен­ня; поглибити поняття ланцюгу живлення у природі; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення; формувати вміння аналізува­ти об'єкти природи, встановлювати взаємозв'язки між ними; виховува­ти бережливе ставлення до тварин на основі осмислення взаємозв'язків між ними.

 

Тип уроку: комбінований урок

 

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник «Природознавство» за Т. Г. Гільберг, малюнки із зображенням тварин, таблички із напи­сами, «планшети», маркери, картки.

Прийоми роботи: незакінчені речення, «знайди зайве», гра «Хто більше», робота в групах, робота в парах, гра «так чи ні» , гра «третій зайвий»,  цікавинки для допитливих, відтвори текст

ХІД УРОКУ

 

I.                 Організація класу

1.     Привітання

-        Привітайтесь до гостей, та подаруйте свої усмішки

2.     Позитивна настанова на працю

Сьогодні ми будемо …

 Діяти активно!

Думати оперативно!

Сперечатись доказово!

 Для всіх – обов’язково!

-        Пропоную сьогодні рахувати свої відповіді самостійно, на планшеті, зверху, ставте палочки за свою правильну відповідь. В кінці уроку порахуємо і визначимо, хто найактивніший.

3.     План роботи (на дошці)

  • Спостерігати
  • Повторити
  • Ознайомитись
  • Практична робота
  • Цікавинки
  • Підсумок

 

   ІІ. «Бюро погоди» (вставити відповідні слова, розкриваючи дужки)(слайд 2)

 

·       Сьогодні на території нашого рідного селища Рокитне, що знаходиться у Рівненській області  очікується (хмарна, хмарна з проясненням, ясна) погода.

·       Опадів не спостерігається, подекуди пройде (мокрий сніг, дощ, сніг з дощем).

·       Температура повітря (—1...—5 °С морозу, +1...+5°С тепла).

·       Дме вітер (легенький,помірний, сильний ).

·       Окремі явища природи(туман, іній, роса) не спостерігаються.

·       День триває (довше, коротше), а ніч (кротше, довше)

·       В наступні дні погода істотно не зміниться (зміниться).

·       Які зміни відбулися у рослин та тварин?

 

IІI.  Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань

 

1.      Закінчити речення  (слайд 3 ) і назвіть істотні ознаки кожної групи:

 Слон, лисиця, тигр, вовк - … (звірі)

Сокіл, сова, соловей, голуб - …(птахи)

Метелик, бабка, жук, сонечко -… (комахи)

Жаба, тритон - …(земноводні)

Карась, щука, лин - …(риби)

 

2. Знайди зайве (слайд 4-9) Пояснити свій вибір.

3. Гра «Хто більше» (за картками представники ряду вибирають назву групи)

        Змагаються учні трьох рядів: учні I ряду пишуть «на планшеті» назви  комах ;  учні  II  ряду  —  назви  риб ;  учні III ряду — назви птахів. Назви, які повторюються не рахують. Учні біля дошки рахують і звітують який ряд переміг . 

 

IV.  Повідомлення теми і мети уроку

 

-        За рахунок чого тварини живуть?

-        Сьогодні ми дізнаємось з вами про те, на які групи можна поділи­ти тварин за способом живлення.

-        До нас у гості завітали  тварини з групи звірі, які підготували невеличку розповідь про себе. Прочитайте їх

План розповіді про тварину:

    — Назва тварини.

    — Чим вкрите тіло.

    Назва групи

(на дошці 3 тварини. Учні знімають назви і дають характеристику, а потім готуються  на задній стороні малюнка читаюти звернення тварин)

 

V.  Опрацювання нового матеріалу

1. Розповіді звірів (читають учні)

Олень. Поживою для мене є трав'яниста і дерев'яниста рослин­ність — чагарники, гриби та лишайники. Взимку я поїдаю лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходжу на поле поласувати зеленою озими­ною або ж сіном, яке спеціально заготовляють для мене у мисливських господарствах. Так само живляться і косуля, лань, лось. Ми належимо до рослиноїдних (на дошці кріпиться табличка з написом «Рослиноїдні», а також зображення тварин).

-        А може ви знаєте ще тварин, які є рослиноїдними? Назвіть їх. (вчитель записує на дошці)

Лисиця. Живлюся я взимку найчастіше мишами, влітку — кома­хами, жуками і личинками хрущів. Я виходжу на полювання здебільшого вночі. Завдяки своєму тонкому нюху й слуху я визначаю, де є пожива. До жертви підкрадаюсь нечутно. До моєї групи належать вовк, орел, ящірка, гадюка. Ми — хижі тварини (на дошці кріпиться табличка з написом «Хижі», та зображення хижих тварин).

-        Назвіть хижих тварин, яких ви знаєте (вчитель записує на дошці)

Ведмідь. Я справжній хижак: великий, сильний. Та, як зустрінеть­ся мені бджолине дупло чи кущ малини,— не омину, обов'язково пола­сую. Білка, дика свиня, їжак і я належимо до групи всеїдних (на дошці — табличка «Всеїдні» та зображення всеїдних тварин).

-        Назвіть усеїдних тварин, яких ви знаєте (вчитель записує на дошці)

 

Чим живляться тварини. Ланцюги живлення

2. Бесіда. Постановка проблемного питання.

-  Нагадайте, що таке живі організми?

 - Я стверджую, що всі живі організми не взаємопов'язані між собою. Як ви думаєте, моє твердження хибне чи правильне?

Переконаємось у цьому на конкретних прикладах.(Слайд 14 ) Стрілочками по­кажемо, хто чим живиться.

1)   Миша, гадюка, пшениця, орел. Пшениця    миша    гадюка орел.

2)   Попільниця, калина, сонечко. Калина — попільниця — сонечко.

3)   Вовк, гілки верби, косуля. Гілки верби — косуля — вовк.

·        Це ланцюги живлення. Кожний ланцюг живлення складається із ланок. Які ланки у другому ланцюгу живлення? Розгляньте ще раз жив­лення і скажіть, що є першою ланкою живлення; другою; третьою.

·        Правильним чи хибним було моє твердження?

·         Ланцюги живлен­ня не повинні перериватись.

    

       VІ. Фізкультхвилинка

Гра «Так чи ні?».

   ( Учні коли «так» - плесають, а коли «ні» - присідають:

*     лисичка любить горішки (присідають);

*     ведмідь — це всеїдна тварина (плескають);

*     окунь належить до рослиноїдних (присідають);

*     зайчик харчується рослинами (плескають);

*     їжачок — це рослиноїдна тваринка(присідають);

*     метелик належить до птахів (присідають);

*     сова — це птах (плескають);.

*     кріт належить до звірів (плескають);  

*     кит — це риба (присідають);

 

VII. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота з підручником (с. 115-116)

-        Доповніть нашу схему опорними словами. Перекажіть прочитане «ланцюжком» за схемою. 

2.  Практична робота. Складання схеми ланцюгів живлення

1. Оберіть правильний ланцюг живлення.

  • а) Водорості, риба, лисиця;
  • б) риба, лисиця, водорості;
  • в) лисиця, водорості, риба.

— Отже, що таке ланцюг живлення?

2. Складіть ланцюг живлення: миша, колос, лисиця, їжак. Поясніть

  • Колос → миша → їжак → лисиця.

3. Складіть ланцюг живлення в акваріумі.

3. Побудова ланцюгів живлення  у парах на «планшеті» ( на екрані зображено пронумеровані ряди, цифра, яка лежить у вас на столі, вказує на ваш рядочок, запишіть)

  • 1. Гриби, білка, куниця.
  • 2. Сойка, жолудь, яструб.
  • 3. Вовк, жолуді, кабан.
  • 4. Коріння дуба, миші, лисиця.

Перевіряємо, спочатку № 1, встаньте і т.д.

4. Робота з зошитом на с. 43

- Запишіть утворені ланцюги у зошит, але уважно розташуйте, враховуючи пору року.

- Продовжіть власними ланцюгами живлення.

 

5.   Рубрика «Жива природа у задачах».

Задача 1. Доросла зозуля за 1 годину може з'їсти 100 гусениць. Скіль­ки вона може з'їсти за 2  години?

Задача 2. Протягом дня шпак з'їдає 140 г їжі. Скільки кілограмів їжі йому потрібно на тиждень?

Задача 3. За одну ніч пташеня козодоя з'їдає 44 нічних метелики, од­ного жука і 5 інших комах. Скільки всього комах з'їдає пташеня?

Задача 4. Верблюд може випити відразу 10 відер води. В одному від­рі 10 л. Скільки літрів випиває верблюд відразу?

Задача 5. Щоб поїсти досхочу, леву потрібно 20 кг м'яса, причому він їсть 1 раз у 2 дні. Скільки кілограмів м'яса йому потрібно на 10 днів?

 

6.  Відтворити текст у  рубриці «Цікавинки для допитливих».

 

 - На екрані написано початок цікавої інформації про тварин, а у вас на столі картки – закінчення. Прочитайте написане і спробуйте відгадати кінець якого речення у вас на столі.

·        Акули не можуть захворіти раком, …( у них імунітет на цю хворобу. Акули закривають очі, коли нападають на свою жертву, щоб захистити їх)

  • Їжак у стані сплячки може … (обходитись без їжі 236 днів. Ведмідь під час сплячки нічого не їсть протягом 6 місяців)
  • У їжака налічується 36 зубів … (які, як і у людей , можуть випасти до старості)
  • Змії не мають вух,… ( а сприймають звукові коливання язиком. Змії можуть провести у сні 3 роки. Найдовшою змією у світі є королівський пітон, який має 10,5 метрів завдовжки)
  • Серце кита б’ється 9 раз … (за хвилину, а язик важить до 4 тонн. Дорослий кит за один подих циркулює у своїх легенях 2400 літрів повітря)

 

  • Кріт здатний прорити тунель  …. (завдовжки 75 метрів за одну ніч)

 

 

VIII. Підсумок уроку

Гра «Третій “зайвий”»

  • Кенгуру, ведмідь, верблюд.
  • Лисиця, тигр, лось.
  • Їжак, куниця, яструб.

— Прочитайте висновки на с. 118.

— З чого складається ланцюг живлення?

— Які ланки входять до його складу?

— З якої ланки він завжди розпочинається?

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 117–118, опрацювати статті з підручника «Чим живляться тварини», «Ланцю­ги живлення». Переказувати матеріал, давати відповіді на запитання;

С. 42, заповнити; вести спостереження за природою

 

Урок математики у 2 класі, 2011 р.

Тема. Закріплення таблиці множення числа 2.

Розв’язування вправ і задач на дві дії різного ступеня

 

Мета.  Формувати вміння застосовувати знання таблиці множення числа 2 у процесі розв’язання задач та прикладів. Удосконалювати навички усного рахунку. Розвивати комунікативну, навчально-пізнавальну компетентність

Виховувати дбайливе ставлення до природи,  навчити сприймати красу навко­лишнього світу,  розвивати естетичні почуття, образне мислення й мовлення.

Поглибити знання учнів про весня­ні квіти; формувати бажання творити, пізнавати свої здібності..

 

Обладнання. Мультимедійний проектор, комп’ютер, мультимедійна дошка, картки для групової роботи, малюнки квітів

Хід уроку

           I. Розминка

Емоційне налаштування на урок.

Добрий день! У добрий час, рада я вітати вас. Давайте поглянемо одне на одного, усміхнемося. Хай на нашому уроці панує атмосфера доброзичли­вості, взаєморозуміння, пізнання та успіху.

Девіз уроку:  Вивчай, пробуй, твори!

                         Успіху свого досягни!

Учні хором читають девіз уроку.

Учитель. Сьогодні ми будемо …

                       Діяти активно!

                       Думати оперативно!

                       Сперечатись доказово!

                        Для всіх – обов’язково!

II.Обгрунтування навчання

Це куди подівся сніг з гірки біля дому?            Він струмочками побіг, не догнать нікому.         Наша баба снігова сумувала, звісно,        Обернулася струмком і втекла до лісу.

-        Чому розтанула баба снігова? Так,  скоро настане весна,  вона нам принесе ясне сонечко, легкі хмаринки, і багато багато весняних квітів. Тому сьогодні ми попробуємо запросити вісники весни, адже їх прихід для нас такий довгожданний, а також повторити все вивчене нами про дію множення та таблицю множення числа

 

III. Актуалізація

 -А впертий, та вже хоч трішки тепліший теплий вітерець, прислав нам човники :

Пустим човники в струмок,

 Понесе він їх в лісок.

1. Каліграфічна хвилинка

-       На човниках ви бачите приклади, як ви вже здогадались, нам треба їх розв’язати.

-       Як ми називаємо такі приклади? (приклади дії множення)

-       Як називаються числа при дії множення? Що означає перший множник? Другий множник?

-         Відповіді записати у порядку зростання.

Учні каліграфічно записують числа у зошит.

Колективна перевірка виконаної роботи.

- Як ми називаємо записані числа? (парні)         

- Збільшити кожне з утворених чисел на число, яке є  відповіддю до задачі, яку ви розв’язували вдома (Задача № 634 (22 особи)).

 Прочитати числа.

2        4        6        7        8        11      12      14      16      18

24      26      28                30                34      36      38      40

- А ось розв’язки нашого Сніговичка, він ніяк не хоче приходу весни, от і бешкетує.

Доведіть правильність розв’язання.

 Вчитель записує числа у вигляді кола.

2. Усний рахунок 

- Кожен з нас знає що прихід весни неможливий без яскравого, теплого, весняного.... ( сонечка). Його промінчики вже ваблять нас і нагадують про весну. Отож, воно пропонує нам завдання: до сонечка-кола  утворити промінчики-приклади.

 

 

 

 

 

 

 

 


Побажання – утворити суму, різницю, добуток чисел при складанні прикладів.

-       А невгамовний вітерець дмухнув і сонечко закрили  хмаринки, щоб його визволити треба записати вирази, що відповідають кожній хмарці:

 

 

 

 

 

 

 

 


            2• 3=6           2• 6=12                 2•4 =8     2+2+2+3=9                  3•3+2=11

IV. Усвідомлення змісту

-       Попрацювали гарно, вітерець дмухнув, дощик пішов – і  відбулось щось незвичайне ... Що сталось у весняному лісі?

 

 

 

 

1.    Обчислити вирази, а відповіді відшукати у великому квадраті. Замалювавши відповідні клітинки, дізнаємось яка подія сталась у лісі.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

                                                                        

2•8-9=  7                                33- 2•7= 19

2•2+5=  9                               29-2•6=  17

2•9-5=  13

 

 

 

 

 

-       Отож, з’явилася перша квіточка весни. Вона не злякалась снігу, що ще лежить у лісі.

-        Яку назву вона має? (діти визначають за малюнком та загадкою)

Перша квіточка весняна

тихо під сніжком куняла.

Дмухнув вітерець тепленький,

і з’явився цвіт біленький. (Підсніжник)

- Ви тільки уявіть, як стане гарно в лісі, коли з’являться перші квіти.

- Як треба ставитись до рослин лісу, щоб краса його не зникала? (Не треба рвати квіток,
ламати гілок)

Цвіту не рви задаром,

Гілок не ламай для забави.

-            Отож і ми збирати весняних букетів не будемо. До краси можна доторкнутися
тільки серцем, а не руками.

2 . Розв’язування задач

-  Пропоную зібрати уявний  віночок з весняних квітів, розв’язуючи задачі.

Я найперший зацвітаю синім цвітом серед гаю.                         Відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку. (Пролісок)

-        Отож, щоб  отримати  одну з перших квіток весни – пролісок, нам необхідно звернути увагу на задачу № 638 на ст. 108.

-       Прочитайте умову задачі. Розгляньте малюнок.

-       В якому посуді купили сік? Що означає число 2?  6 ?

-        Чи можемо ми одразу знайти відповідь на запитання? Якою дією?

-       Запишіть розв’язання на дошці, поясніть. (2•5+6=16(л))

-       Молодці, отож перша квіточка нашого віночка вже є! (вчитель прикріплює на дошку)

Фізкультхвилинка (звучить музика з циклу  «Пори року» П. І. Чайковського )

-       Давайте встанемо і уявимо себе на лісовій галявині, серед безлічі квітів. Присядьте, назбирайте букетик, відчуйте тендітний дотик чарівних пелюстків, а  піднявшись, вдихніть незвичний аромат і подаруйте його небесному сонечку(діти уявно підкидають «букети» угору)

3.         Робота над задачею № 639.

Одною із перших квіток весни також є:

 Про цю квітку говорять,

Що її розбудила весна.

Ллється зранку навкруги

Знов мелодія весни,

Тиха, ніжна, колискова...

То співає цвіт ліловий.

Чи ти в лісі ще жива?

Гарна квітка — ... (сон-трава).

-       Вона теж хоче до нашого віночка і пропонує нам розв’язати наступну задачу.

-       Прочитайте умову задачі.

На дошці — скорочений запис задачі.

Було — ? м

Відрізали — 4 п. по 2 м

Залишилося — 24 м

— Про що дізнаємося спочатку?

— Яку дію треба виконати?

— Якою дією будемо відповідати на головне запитання задачі?

Після аналізу діти записують задачу в зошити самостійно.

4.    Робота в групах.

- Наступна квіточка зачарує нас своїм кольором

Фіолетові фіранки

у світлиці та на ґанку.

Фіолетові малята

весну люблять зустрічати. (Фіалки)

-       Отож, «фіолетові малята» пропонують вам завдання.

-       Об’єднайтесь у групки і складіть задачі за поданими виразами ( вирази написані на фіалках).

-       Не забувайте про правила роботи в групі. Поважайте один одного!

1 група   -            2 • 5 + 10 =

2 група   -            2 • 7 + 4 =

3 група   -            2 • 4 + 12 =

4 група   -            2 • 3 + 4 =

5 група   -            2 • 9 + 9 =

Презентація груп. Квіточки вчитель після відповіді вивішує на дошку.

5. Гра «Покажи дію»

Лист зелений не пропав,

а під снігом задрімав,

щоб у синю сукенчину

одягнуть весняну днину. (Барвінок)

- Маленький барвінок пропонує погратись. Я читаю задачі, а ви піднімаєте сигнальну картку з відповідною дією, якою вона розв’язується.

 

 

• До зайчати на обід

Завітав дружок-сусід.

На пеньок зайчата сіли

І по 2 морквини з’їли.

Хто нам скаже одним словом,

Скільки з’їдено морковок?(2х2)

• Зшили півні черевики,

Щоб ходити на музики.

Каблучками туки-тук.

8 пар, а скільки штук?(16)

В свині двоє поросят,   

    Змерзли вони, аж тремтять.

    Щоб їх відігріти,

    Скільки валянків купити? (2x4)

В'яже бабуся-лисиця

    Трьом онукам рукавиці.

    — Подарю вам, онуки,

     Рукавичок по дві щтуки.

    Бережіть, не загубіть!

    Скільки всіх? Перелічіть! (2x3)

 

Чотири індики пішли на музики,

    Танцювали, гупали,

    Скільки ніжок тупали? (2x4)

 

  Сорок грибів знайшов я вперше.

    Гриць знайшов на десять менше.

   Ну, а хто з вас відгадав,

   Скільки Гриць грибочків мав? (40-10)

 

Дев'ятнадцять учениць

    Налічив у класі Гриць,

    Двадцять учнів, що прийшло.

     Скільки в класі всіх було? (19+20)

 

 

 

V. Рефлексія

Через красу та лікувальні властивості весняні квіти нещадно винищують.

Вправа «Мозковий штурм».

Діти, Весна звернулася до нас із проблемою:

 Невже в майбутньому на світі

 Не будуть квітнуть дивні квіти?

 Конвалії, й фіалки ніжні,

 І вісник березня — підсніжник?

Що ви можете відповісти Весні?

Чому зникають весняні квіти, і що ми може­мо зробити, щоб зберегти їх чарівну красу? (Збирання квітів на букети, надмірна їх заготівля для ліків, ви­топтування трав’яного покрову під час відпочинку, ви­рубування лісів, забруднення ґрунту...)

Звичайно, ви чули про Червону книгу України. І, напевно, можете пояснити, чому її так називають? (Червоний колір означає небезпеку. У книзі зібрано відо­мості про всі рослини, яким загрожує небезпека.)

Щоб назвати  весняні квіти, занесені до Червоної книги України, ми повинні допомогти  всезнаючим і працьовитим бджілкам. Кожна бджілка повинна долетіти до відповідної квітки. На партах у вас лежать картки з підказкою для кожної з них, якщо ви допоможете трудівниці то вона подарує на згадку квітку. Знаючи відповідь вам необхідно встати.  (Відповіді дітей.)

Учитель використовує ілюстрації весняних квітів, занесених до Червоної книги, демонструє їх

Пам'ятайте! До краси можна торкатися тільки серцем, а не руками.

Ми утворили чарівний віночок весняних квітів. Учитель по черзі перевертає  квіточки із завданнями.

Що за диво?! Ми знайшли сюрприз! Під кожною квіткою написана буква.

Ми молодці!

Діти хором читають.

Погляньте, яка краса! Квіти на дошці, квіти у ваших руках. Справжнє свято вес­няних квітів.

—- Діти, чи цікаво вам було на уроці?

 Гра «Мікрофон».

Продовжте речення.

Мені сподобалося...

Діти по черзі відповідають у мікрофон.

 Учитель. Мені сподобалося, як ви працювали на уроці. Дякую за роботу. Урок закінчено!

Урок навчання грамоти

1 клас, 2010 р.

Тема: Звуки [дз], [дз'], буквосполучення дз. Відпрацювання правильної вимови африкат [дз], [дз]. Опрацювання тексту „Лісовий майстер” . Загадка. Приказка.

 

Завдання уроку:

Навчальні:

·       Ознайомлення з буквосполученням дз, та звуками [дз],[дз']

·       Вчити правильно вимовляти африкат [дз],[дз']

·        Вчити  працювати з текстом

·        Навчання фонетичного розбору слів

·       Поглиблювати вміння співвідносити звуко-буквені структури слів

Розвивальні:

·       Розвивати звязне мовленння дітей

·       Розвиток техніки читання

·       Розвиток розумових і пізнавальних здібностей учнів

·       Розвиток вербальної оцінки, самооцінки

·       Стимулювання творчого потенціалу учнів

Виховні:

·       Прищеплювати любов до природи

·       Бажання до співробітництва та взаємодопомоги

Оснащення уроку:

1.    Технічні засоби навчання (магнітофон, компютер)

2.    Матеріал до гри «Чий дзьоб» (малюнки птахів)

3.    Дошка

4.    Підручник

5.    «Світлофор»

6.     Предмети для гри «Магазин»( дзиґа, дзвінок, дзеркало, кукурудза, м’яч, лялька, яблуко, лимон… )

Методи й прийоми вчителя: розповідь, коментар, бесіда, демонстування наочності, демонстрування слайдів, організація сприймання пізнавальної, ігрової та практичної діяльності учнів, стимулювання творчої активності дітей, педагогічне спостереження, порівняльний аналіз.

Види діяльності учнів на уроці:

сприймання , пізнавальна, художньо-практична, творча, комунікативна, ігрова.

Види мистецтв, що інтегруються на уроці: живопис, література, музика, природознавство

 

Хід уроку

І. Розминка

Пролунав шкільний дзвінок

Сповістив нам про урок.

Всі почули: дзень-дзелень?

Тож вітайтесь: «Добрий день!»

ІІ. Актуалізація

1.    Загадка

Відгадайте, діти, хто

Має носик – долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоровя лісу дбає!(Дятел )

2. Розвиток мовлення (Вчитель вивішує малюнок дятла)

    Як ще називають дятла? (лікарем дерев)

Як би ще ви назвали дятла? Які ознаки ми підберем до слова дятел? (Трудолюбивий, завзятий, корисний,  лікар лісу , трудівник…)

Учні з допомогою вчителя стоворюють «асоціативний кущ»

 

трудолюбивий

 
 

 

 


працьовитий

 
 Які звуки ми чуємо коли працює дятел?

3.   

майстер

 
Скоромовка

корисний

 
 


Стук – стук – стук,

Гострий дзьоб

 
Стук – стук – стук!

Лине в лісі перегук…

То ж у будень і на свята

Трудиться дзьобатий дятел.

 

4.    Читання «швидкісним шосе»

(На дошку вивішують «очі» світлофора:

Червоне світло – читання повільне;

Жовте – помірне;

Зелене – швидкісне, чим швидше , тим краще)

Читання скоромовки двома учнями на швидкість.

ІІІ. Усвідомлення змісту

1.    Ознайомлення з новим звуком.

    Сьогодні до нас завітали пташки. Які звуки видають?(діти розглядають малюнки і називають звуки, вчитель показує разом і зображення комарика)

    Вимовте цей звук. Чи зустрічає перешкоду повітря при вимові цього звука?

    То який він голосний чи приголосний?

 Артикуляція звуків [дз],[дз']  (їх слід вимовляти злито)

2. Гра «Магазин» (рольова гра)

    Пташки ідуть у магазин купувати предмети із звуком [дз].

    Діти, хто допоможе вороні вибрати правильно предмет? Я продаю предмет у якому звук [дз] на початку слова (дзиґа, дзвінок, дзеркало)…Не забувайте, використовувати ввічливі слова у своєму діалозі.

    А тепер пропоную купувати слова в яких цей звук [дз]. всередині (ґудзик, кукурудза). Виставити звукові моделі до слів

    А чи зможете ви назвати мені слова у яких звук [дз] буде м’яким. Робимо звукову модель.

3. Ознайомленя із способом позначення звуків

   Звук [дз] – складний, злитий із двох звуків [д] і [з],  він  має великий секрет, тому й на  письмі позначається не однією, а двома буквами «де» і «зе»

 

  1. Читання складів

          

                                                    а             дза    адза      адз

                                                    у             дзу    узду      удз

дз                               о                 дзо      одзо         одз

                                                    и             дзи     идзи     идз

                             і             дзі       ідзі       ідз

                             е             дзе      едзе     едз

                  

ІV. Фізкультхвилинка

(Діти під музику роблять зарядку)

V. Робота з Букварем

    1. Читання слів у стовпчиках.

   Прочитати слова, та що з ними сталося? Десь тут побушували пташки і все переплутали.

гадзи

ркалодзе

водзник

              Що спільне у написанні цих слів?  (у них спільний звук [дз] – приголосний , твердий; відповідають на питання   Що? – назва предмета)

   Діти, я буду читати загадки, а ви в цьому стовпчику будете шукати відгадку, пояснюючи чому ви так думаєте.

Хто завжди говорить правду?

 

Дзеркало

Чому?

Можу довго на доріжці

На одній крутитись ніжці,

А спинюся хоч на мить –

враз лягаю відпочить.

Дзиґа

Чому ви так думаєте?

 Як по іншому можна назвати дзигу ? (юла)

Є чарівник у школі в нас.

Ану, впізнайте, хто він?

Озветься – тиша йде у клас.

Озветься ще раз – гомін.

Щоб не спізнитись на урок,

Завжди  почуєм ми …  

Дзвінок

 

На тонких бринять стеблинках

Між травинок і пеньків,

Сині-сині, звуться дзвінко,

Лісові квіти….

Дзвіночки

 

— Прочитати   2 стовбчик. Знайти слова дії, пояснити їх значення . Підкреслити маєм …? (двома лініями)

—Читання 3 стовбчика. Знайти спільну частину, пояснити значення слів.

 

VІ. Гра «Чий дзьоб»

   До нас на урок прийшли пташки. Як їх звати? Що у них не вистачає?

(на дошці вивішуються птахи без дзьобів) Назвати де чий дзьоб.

   А про яку пташку ми згадували на початку уроку? Який у нього дзьоб? Як ми охарактеризуємо пташку?

— Для чого необхідний дзьоб птахам?

VІІ. Опрацювання з тексту « Лісовий майстер»

1.    «Бюро прогнозів»

— Про що ми будемо читати? Кого ще так називають?

2.    Читання тексту вчителем «Незнайком»

   Уважно слідкуйте за читанням вчителя.

   Чим текст схожий на казку?

3.    Напівголосне читання тексту учнями

— Хто говорить між собою?

4.    Читання тексту «ланцюжком»

— Для чого потрібні пташки?

5. Вибіркове читання :

   Зачитайте слова дятла ? Якою інтонацією їх читати?

   Зачитайте слова сойки?

   Зверніть увагу на питальні речення . …на окличні?

   Підкресліть слова автора олівцем щоб не плутати.

Зробити висновок.

6.Читання в особах

VІІІ. Робота над загадкою

(На дошці слайд з записом загадки. Один із рядків поставлений задом на перед.)

   Прочитайте загадку. Чи виходить у вас це легко ? Хто здогадався що сталось з текстом загадки? Чи зможем ми його прочитати?

ІX. Робота над приказкою

«Маєш розум, слухайся його — не маєш, слухайся приказки!» — так високо оцінює приказки народ.

Приказки – це вислови, речення, які  являють собою, як правило, принагідні зауваження. На відміну від прислів'їв вони не мають повчального характеру.

Приказка — це образний вислів чи мовний зворот, який влучно характеризує людину, її вчинки, явища життя і т. ін.

 

 

 

Ридають літери у нашому рядку,

Від слів лишилися лише рядки.

Початки треба відшукати,

Щоб усі слова ті врятувати!

 

   Прочитайте й розділіть слова на слайді

Дебагатопташоктамнемакомашок

 

X. Підсумок. Рефлексія.

— Які за жанрами твори ми читали? Повторіть за слайдом які бувають жанри. Назвіть їх відповідно до тексту.

       — Що сподобалось на уроці?

   Що цікавого дізнались?

   З чим хотіли б попрацювати ще?

Самооцінювання

А зараз попробуйте оцінити свою роботу на уроці за допомогою личка, яке ви намалюєте самі. Зобразіть  на розданих кружечках усміхнені личка – ті хто працював сьогодні найактивніше, а не усміхнені- ті хто лінувався.

  Покажіть , скільки усміхнених обличчь. Отож ми попрацювали гарно?!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Благодійний ярмарок: разом для перемоги!

14 березня у нашій школі відбувся благодійний ярмарок на підтримку Збройних Сил України. Учні, батьки та вчителі об’єдналися заради спільно...